duminică, 5 mai 2013

Despre turism, aeroporturi și Sibiu

Sibiul devine tot mai mult o destinație turistică internațională. Cel puțin se poate observa acest lucru de la nivelul Pieței Mari. De data asta nu sunt sași, nemți sau austrieci care au trecut prin fața standului nostru de promovare de la Just t, ci foarte mulți polonezi,spanioli și un mix interesant de nații. Acest lucru este un semn bun, și arată că eforturile întreprinzătorilor privați de a participa la târguri de profil a dat roade. Numărul acestora este însă subțire în comparație cu potențialul enorm care există. Subțire rău de fapt.
Consider că există două cauze majore care nu au contracarat fenomenul generat (și) de criză: Pe de-o parte lipsa unei autostrăzi care să ne lege de Munchen, Viena și Budapesta, pe de altă parte lipsa operatorilor de curse aeriene de tip low-cost. Dacă în trei ani prima variantă, n-a ținut de Sibiu și se va rezolva în trei ani, aceasta putând genera un reviriment a turismului de autocare, în ceea ce ține de aeroport lucrurile sunt mai complicate.
De fapt necesitatea modernizării aeroportului era un veche. Fără conlucrarea Primăriei Sibiu cu Consiliul Județean / ambele conduse politic de FDGR / nu am fi avut nicio modernizare. De la centru sprijinul a fost pentru acest proiect mai mult decât subțire, până la urmă s-a realizat cu un efort susținut local. A mai alunecat terenul, s-a mai greșit. Probleme remediabile.
În primă etapă s-au câștigat așa numitele ”Star lines”, Lufthansa, Tarom, apoi Austrian Airlines, Carpat air, Blue Air. Lucru deosebit de important în contextul dezvoltării Parcului industrial. Pe bune, chiar credeți că fără aeroport și linii aeriene, am fi avut dezvoltarea parcului industrial? A fost un factor determinant la stabilirea sediului acestor firme aici, care în plină criză nu numai că nu și-au redus motoarele ci au investit și au angajat mai departe. Acesta este de fapt imensul câștig adus de aeroport.
Păcat doar că lucrurile s-au oprit aici. S-a luat decizia de a NU subvenționa, de a lăsa aeroportul să funcționeze pe principii de economie piață, de fapt o gândire sănătoasă d.p.d.v. economic, aeroportul ne generând nici mari pierderi, dar nici profit. Nimeni nu s-a ocupat însă ani buni de marketing, nu s-a ținut cont de criză, vechea conducere n-a fost primenită, nu au existat strategii și scenarii de dezvoltare, studiul comandat de CJ pe bani buni, n-a fost nimic de capul lui, ne prezentând nicio soluție, ci doar simple analize etc. S-a organizat o dezbatere cu consilieri locali și județeni în urma căreia nu s-a întâmplat nimic. Practic cei doi acționari majoritari Primăria și CJ nu au mai întreprins nimic.
În acest timp Tg. Mureșul a mers pe subvenție. Wizzul a ales Cluj și Mureș, zboară de ex. de la Tg. Mureș la Dortmund, unde aeroportul german are pierderi anuale de 16 milioane de Euro, că merge tot pe subvenție. Asta caută WIZZ în toată lumea. Nu știu care e pierderea anuală a Mureșului de exemplu, dar țelul lor e până în 2016 să scape de ea ( Vezi sursa.) și să ajungă la un trafic de 1 milion de pasageri pe an. Eu zic că nu va fi posibil.
Dacă în cazul Mureșului vorbim de un trafic de tranzit pentru regiunea Ardeal este clar că destinația Sibiu va genera plus valoare pentru oraș, ceea ce se reflectă prin cazări, consum, tva, cotă parte din impozite ce rămân la oraș, taxă hotelieră etc. Nu știu de ce nu s-a comandat un studiu estimativ de genul: La trafic anual de 500.000 de pasageri anual, se generează o creștere locală și a veniturilor la bugetul local de X milioane euro, ceea ce ar justifica o subvenție de exemplu. Invers există o stare generală de nu mulțumire a Sibienilor care se văd privați de o sursă de mobilitate rapidă și ieftină cu străinătatea, majoritatea fiind clar în favoarea introducerii curselor aeriene low-cost.
Acum cu noua conducere a CJ mergem pe drumul bătătorit de vecinii din Mureș. Vedem ce se va întâmpla. Sper doar, să nu facem lucrurile pompieristic și necalculat iar costul final plătit să fie unul prea mare. Cel mai ușor este să subvenționezi. Tatăl meu are o vorbă: ”Cu bani tot prostul poste, să te văd fără bani”.
P.S. Legat de turism, Vă recomand cu căldură să citiți și acest editorial scris de Traian Bădulescu și și pe ACESTA
P.P.S - Mai trebuie dezbătută o idee care o tot spun de mult. La gradul de notorietate pe care îl are Sibiul are nevoie și de un brand internațional propriu care să funcționeze pentru următorii 10 ani. Eu l-ași ”brandui” ca ”Cel mai romantic oraș din Sud-Estul Europei”, voi ce ziceți?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu