luni, 20 aprilie 2015

De ce Brașovul nu are nevoie de aeroport, dar are nevoie de autostradă

Cam la două trei luni, necesitatea autostrăzii Comarnic-Brașov dar la fel și refuzul tuturor guvernelor prietene și neprietene de a da bani Brașovului să-și facă aeroport, revine pe agenda publică. Chiar dacă ele par două chestiuni diferite, ele nu sunt și sunt undeva legate.

Nu înțeleg ”încăpățânarea” Brașovenilor în a construi ceva, în care va trebui să bagi pe perioadă nedeterminată bani publici (adică banii contribuabililori Brasoveni) cu nemiluita, în loc să-i folosești de exemplu la reabilitarea drumului Șercaia - Hoghiz sau Făgăraș - Lovnic - Rupea care stau în paragină cam de 10 ani și sunt o rușine pe obrazul județului. Deci cine își închipuie că după ce e gata aeroportul (făcut și cu credite care tb. rambursate), că vor zburda în voie avioanele, e cel puțin naiv.

În primul rând Bucureștiul e la o aruncătură de bâț. Deci în lipsa unei predictibilități a traficului, marile companii vor fi circumspecte. Ca să atragi low-costul, la care visăm toți, trebuie să operezi în primul rând cu taxe reduse de aeroport și mai sunt ceva facilități pe care nu le enumăr. Taxă redusă de aeroport și zboruri puține înseamnă că el operează pe pierdere, piedere ce va fi suportată de Consiliul Județean. Asta înseamnă că vor fi mai puțini bani pentru exemplele date mai sus. Bani suportați la urma urmei tot de cetățeni, doar să zboare cu Wizz-ul din fața casei. Problema e că nu zbori chiar din fața casei, dacă ne uităm unde e amplasat aeroportul. Ăsta a fost și motivul pentru care mulți ani, sub Forumul German la Sibiu nu s-a dorit subvenționarea aeroportului și nu s-a redus taxa, drept pentru care n-au fost low-costuri. S-a întâmplat anul trecut sub PSD să intre Wizz și să se reducă taxa, iar costul real îl aflăm probabil la anul după alegeri. Până atunci am avut drumuri ceva mai bune prin județ.

O să mai treacă ceva timp, și se va face (cândva tot se face) și autostrada. Cei 170 de km până la Otopeni, vor fi parcurși cam în 1,5 ore din Brașov. Oferta mai bogată în zboruri și chiar și în oferte de preț (costul călătoriei fiind cam la fel) va reduce traficul de pe Aeroportul Brașov. Așa că mă întreb, este utilitatea publică a aeroportului chiar atât de mare? Nu rezolvă autostrada ambele probleme la costuri mult mai mici ? Nu e mai bine ca cheltuielile Brașovenilor să fie suportate de alții (Administrația drumurilor, Aeroportul Otopeni)? Asta bineînțeles dacă nu luăm în calcul la costul autostrăzii varianta concesiunii. Sunt întrebări, dar un răspuns e 100% sigur. Va fi o gaură în buget din primul minut minut de operare.

Despre pierderile anuale generate de lipsa autostrăzii aici: http://www.romanialibera.ro/economie/finante-banci/cat-ne-costa-lipsa-autostrazii-comarnic-brasov-375376

5 comentarii:

  1. Eu cunosc 4 firme Ggermane care au ales Timişoara şi Sibiul în loc de Braşov EXCLUSIV pentru aeroport. Astea sunt doar firmele pe care le cunosc eu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In acest moment multe firme aleg de exemplu zona Sebesului pentru ca intr-o ora sunt pe autostrada la aeroportul din Sibiu. Ce pun eu in discutie este daca exista un studiu de oportunitate de exemplu cu ce va fi peste 20 de ani. E clar ca o sa avem toate acele autostrazi gata. Brasovul are de altfel multe investitii germane si fara aeroport. Sigur investita Sibiului a generat industrie. Dar ma intreb daca contextul brasovului este acelasi.

      Ștergere
  2. Contextul Brasovului este dferit. Pe o infrastructura rutiera buna, va inchide aeroportul din SBZ pe pasageri (se va transforma in cargo daca are ce sa care), va inchide cursele de linie din TGM si in ceva timp si low costul, va prelua traficul de pe Valea Prahovei care astazi zboara de pe OTP. Asta doar pe pasageri. Pe cargo, are pozitie ideala pentru orice business logistic. Bate de departe orice alt judet din Transilvania. Pe turism, est cel mai vizitat judet. Ce-ar mai fi de spus? Ca esti impotriva acestui aeroport doar pt ca il va afecta major pe cel din SBZ care oricum are potine zboruri...

    RăspundețiȘtergere
  3. Sincer, nu sunt deloc improtriva lui :) Mai ales ca sunt "Rupean". Argumentul Cargo este unul valabil. La Sibiu, era in plan (cica mai este), si nu s-a reusit nimic pana acum in sensul asta. O sa vedem peste ceva ani.....ce se va intampla.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am putut rămâne însărcinată timp de 9 ani după căsătorie,
    Eu și soțul meu am devenit atât de îngrijorați, încât am căutat diferite remedii pentru a rămâne însărcinată un an, până când m-am întâlnit cu doctorul DAWN, care o ajută pe cea mai bună prietenă a mea să rămână însărcinată atunci când nu a putut concepe,
    I-am explicat totul acestui medic și el a promis că mă va ajuta, i-am oferit tot ce mi-a cerut,
    Spre surprinderea mea am ramas insarcinata in 1 luna si 2 saptamani, acum am 2 copii frumosi, totul datorita doctorului DAWN,
    Contacteaza-l daca vrei sa ramai insarcinata.
    Dacă vrei să-ți aduci înapoi fostul iubit.
    Dacă vrei să vindeci orice fel de boală.
    Dacă vrei să câștigi la loterie sau să câștigi cazul Curt.
    El este WhatsApp:+2349046229159
    E-mail: dawnacuna314@gmail.com

    RăspundețiȘtergere