Sibiul devine tot mai mult o destinație turistică
internațională. Cel puțin se poate observa acest lucru de la
nivelul Pieței Mari. De data asta nu sunt sași, nemți sau
austrieci care au trecut prin fața standului nostru de promovare de
la Just t, ci foarte mulți polonezi,spanioli și un mix interesant
de nații. Acest lucru este un semn bun, și arată că eforturile
întreprinzătorilor privați de a participa la târguri de profil a
dat roade. Numărul acestora este însă subțire în comparație cu
potențialul enorm care există. Subțire rău de fapt.
Consider că există două cauze majore care nu au
contracarat fenomenul generat (și) de criză: Pe de-o parte lipsa
unei autostrăzi care să ne lege de Munchen, Viena și Budapesta, pe
de altă parte lipsa operatorilor de curse aeriene de tip low-cost.
Dacă în trei ani prima variantă, n-a ținut de Sibiu și se va
rezolva în trei ani, aceasta putând genera un reviriment a
turismului de autocare, în ceea ce ține de aeroport lucrurile sunt
mai complicate.
De fapt necesitatea modernizării aeroportului era un
veche. Fără conlucrarea Primăriei Sibiu cu Consiliul Județean /
ambele conduse politic de FDGR / nu am fi avut nicio modernizare. De
la centru sprijinul a fost pentru acest proiect mai mult decât
subțire, până la urmă s-a realizat cu un efort susținut local. A
mai alunecat terenul, s-a mai greșit. Probleme remediabile.
În primă etapă s-au câștigat așa numitele ”Star
lines”, Lufthansa, Tarom, apoi Austrian Airlines, Carpat air, Blue
Air. Lucru deosebit de important în contextul dezvoltării Parcului
industrial. Pe bune, chiar credeți că fără aeroport și linii
aeriene, am fi avut dezvoltarea parcului industrial? A fost un factor
determinant la stabilirea sediului acestor firme aici, care în plină
criză nu numai că nu și-au redus motoarele ci au investit și au
angajat mai departe. Acesta este de fapt imensul câștig adus de
aeroport.
Păcat doar că lucrurile s-au oprit aici. S-a luat
decizia de a NU subvenționa, de a lăsa aeroportul să funcționeze
pe principii de economie piață, de fapt o gândire sănătoasă
d.p.d.v. economic, aeroportul ne generând nici mari pierderi, dar
nici profit. Nimeni nu s-a ocupat însă ani buni de marketing, nu
s-a ținut cont de criză, vechea conducere n-a fost primenită, nu
au existat strategii și scenarii de dezvoltare, studiul comandat de
CJ pe bani buni, n-a fost nimic de capul lui, ne prezentând nicio
soluție, ci doar simple analize etc. S-a organizat o dezbatere cu
consilieri locali și județeni în urma căreia nu s-a întâmplat
nimic. Practic cei doi acționari majoritari Primăria și CJ nu au
mai întreprins nimic.
În acest timp Tg. Mureșul a mers pe
subvenție. Wizzul a ales Cluj și Mureș, zboară de ex. de la Tg.
Mureș la Dortmund, unde aeroportul german are pierderi anuale de 16
milioane de Euro, că merge tot pe subvenție. Asta caută WIZZ în
toată lumea. Nu știu care e pierderea anuală a Mureșului de
exemplu, dar țelul lor e până în 2016 să scape de ea ( Vezi
sursa.) și să ajungă la un trafic de 1 milion de pasageri pe
an. Eu zic că nu va fi posibil.
Dacă în cazul Mureșului vorbim de un trafic de
tranzit pentru regiunea Ardeal este clar că destinația Sibiu va
genera plus valoare pentru oraș, ceea ce se reflectă prin cazări,
consum, tva, cotă parte din impozite ce rămân la oraș, taxă
hotelieră etc. Nu știu de ce nu s-a comandat un studiu estimativ de
genul: La trafic anual de 500.000 de pasageri anual, se generează o
creștere locală și a veniturilor la bugetul local de X milioane
euro, ceea ce ar justifica o subvenție de exemplu. Invers există o
stare generală de nu mulțumire a Sibienilor care se văd privați
de o sursă de mobilitate rapidă și ieftină cu străinătatea,
majoritatea fiind clar în favoarea introducerii curselor aeriene
low-cost.
Acum cu noua conducere a CJ mergem pe drumul
bătătorit de vecinii din Mureș. Vedem ce se va întâmpla. Sper
doar, să nu facem lucrurile pompieristic și necalculat iar costul
final plătit să fie unul prea mare. Cel mai ușor este să
subvenționezi. Tatăl meu are o vorbă: ”Cu bani tot prostul
poste, să te văd fără bani”.
P.S. Legat de turism, Vă recomand cu căldură
să citiți și acest editorial scris de
Traian Bădulescu și și pe ACESTAP.P.S - Mai trebuie dezbătută o idee care o tot spun de mult. La gradul de notorietate pe care îl are Sibiul are nevoie și de un brand internațional propriu care să funcționeze pentru următorii 10 ani. Eu l-ași ”brandui” ca ”Cel mai romantic oraș din Sud-Estul Europei”, voi ce ziceți?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu